home design800Χ400

home design 1170Χ320

«Εκατόμπολις», ένα ταξίδι στον μυστηριώδη κόσμο της αρχαϊκής Κρήτης

banner efxes anagn

Αρχαικός Πίθος © ΥΠΠΟ

Ο τίτλος της έκθεσης «Εκατόμπολις», αντλείται από την αναφορά της Κρήτης στην Ιλιάδα του Ομήρου ως «νησί των εκατό πόλεων». Αντικατοπτρίζει την ποικιλομορφία και τη δυναμική των αρχαϊκών πόλεων που διαμόρφωσαν την πορεία του νησιού στους ιστορικούς χρόνους.

Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Τζιαμπάσης*

Η Κρήτη βρέθηκε στην πρώτη γραμμή αυτών των πολιτικών εξελίξεων που οδήγησαν τελικά στο μεγαλείο της Κλασικής Ελλάδος, πάνω στο οποίο αναπτύχθηκε η έννοια της πόλης-κράτους.

Αφίσα της έκθεσης Εκατόμπολις
Αφίσα της έκθεσης Εκατόμπολις

Η «ΕΚΑΤΟΜΠΟΛΙΣ» έχει ως στόχο να φωτίσει τη συναρπαστική ιστορία της ίδρυσης και ανάπτυξης των πόλεων στην Κρήτη κατά την Αρχαϊκή περίοδο (7ος – 5ος αιώνας π.Χ.), που αναδείχθηκαν ως κέντρα πολιτισμού και δύναμης, περίπου 500 χρόνια μετά το τέλος του λαμπερού μινωικού κόσμου. Πρόκειται για ένα σπουδαίο κοινωνικό και πολιτικό φαινόμενο, καθώς φαίνεται ότι στην Κρήτη αναπτύχθηκαν πρώιμα οι πολιτειακές δομές και οι θεσμοί που συνέβαλαν στη διαμόρφωση της αρχαίας ελληνικής πολιτικής ταυτότητας.

Μέσα από μια εντυπωσιακή επιλογή περίπου τριακοσίων αρχαιολογικών ευρημάτων, η έκθεση αναδεικνύει τις αρχαίες πόλεις, την οικονομική και πολιτική τους ανάπτυξη, τα δημιουργήματα και τις ζωές των ανθρώπων που τις κατοικούσαν. Στόχος είναι να προβληθεί μία πτυχή της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κρήτης, η οποία αν και σημαντική παραμένει εν πολλοίς άγνωστη στο ευρύ κοινό. Ταυτόχρονα παρουσιάζονται αρχαιολογικά ευρήματα που τεκμηριώνουν τη συμβολή των Κρητικών πόλεων στο γίγνεσθαι του Ελληνικού κόσμου κατά την Αρχαϊκή περίοδο.

Πήλινο αγαλμάτιο νεαρού άνδρα από την αρχαία πόλη της Πραισού (570 π.Χ.).
Εικ.2: Στη φωτογραφία εικονίζεται πήλινο αγαλμάτιο νεαρού άνδρα από την αρχαία πόλη της Πραισού (570 π.Χ.). © ΥΠΠΟ

Ας αναφερθούμε αναλυτικότερα στο περιεχόμενο της έκθεσης: Διακόσια ογδόντα ένα είναι τα κορυφαία εκθέματα, ανάμεσα στα οποία  εκατόν ογδόντα οχτώ  αρχαία έργα αρμοδιότητας Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου και σαράντα έξι αρχαία έργα αρμοδιότητας της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ηρακλείου. Σύμφωνα με την Ιλιάδα ή Κρήτη ήταν «εκατόμπολις», ενώ η Κρήτη τής Οδύσσειας έχει «εννήκοντα πόληες». Το «εκατόμπολις» μπορεί να σήμαινε πως είχε 100 πόλεις, ή «πάρα πολλές».

Μαζί με τα ανωτέρω θα παρουσιαστούν 90 αρχαιότητες  από διάφορες εφορείες αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού. Δεκαεπτά αρχαία έργα είναι αρμοδιότητας της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λασιθίου, έντεκα αρχαία έργα (και η ομάδα ανθρωπολογικού υλικού των «Δεσμωτών») είναι αρμοδιότητας της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων, επτά αρχαία έργα είναι αρμοδιότητας της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου, έξι αρμοδιότητας της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων, δύο αρμοδιότητας της Εφορείας Αρχαιοτήτων Σάμου και Ικαρίας, ένα αρμοδιότητας της Εφορείας Αρχαιοτήτων Φωκίδας, ενώ θα εκτίθενται και δύο (02) παλαίτυπες εκδόσεις της Ιλιάδας και της Οδύσσειας από την Βικελαία Βιβλιοθήκη του Ηρακλείου.

Χάλκινη Ασπίδα Δικταίου Άνδρου © ΥΠΠΟ
Χάλκινη Ασπίδα Δικταίου Άνδρου © ΥΠΠΟ

Ταυτόχρονα θα παρουσιαστούν αρχαιολογικά ευρήματα που τεκμηριώνουν τη συμβολή των Κρητικών πόλεων στο γίγνεσθαι του Ελληνικού κόσμου κατά την Αρχαϊκή περίοδο. Πολλά από τα εκθέματα θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στο κοινό, ενώ ορισμένα ταξίδεψαν στο Ηράκλειο από άλλα Μουσεία της Κρήτης αλλά και από τα Μουσεία της Σάμου και των Δελφών.

Η αρχαϊκή εποχή είναι περίοδος μετάβασης από το άγραφο (προφορικό) στο γραπτό δίκαιο. Αυτή η εξέλιξη συνδέεται άρρηκτα με την ανάδυση της πόλης-κράτους. Οι κρητικές πόλεις είναι πρωτοπόρες στην καταγραφή δικαίου. Στην Κρήτη έχει βρεθεί μεγαλύτερος αριθμός αρχαϊκών νομικών επιγραφών από κάθε άλλη περιοχή της Ελλάδας (Αξός, Γόρτυνα, Δάταλα, Δρήρος, Ελεύθερνα, Έλτυνα, Κνωσός, Λύττος, Ριζηνία και Φαιστός).

Οι νόμοι βρίσκονται σε δημόσια θέα στο άστυ, κυρίως χαραγμένοι στους τοίχους των ναών. Στη Γόρτυνα έχουν βρεθεί περί τις 150 επιγραφές νομικού περιεχομένου. Μεταξύ αυτών, ο μνημειώδης «Κώδικας» της Γόρτυνας» (Εικ.2)– η πιο εκτεταμένη νομική επιγραφή στην Ελλάδα, η οποία ρυθμίζει ζητήματα δημοσίου δικαίου, ιδιοκτησίας, προσωπικής κατάστασης, οικογενειακών σχέσεων, κληρονομικών δικαιωμάτων, συναλλαγών, δικονομικά και άλλα, προβλέποντας αποζημιώσεις για συναφή εγκλήματα. Είναι ένα οργανωμένο σύνολο διατάξεων – γι’ αυτό το αποκαλούμε «Κώδικα» – που ρυθμίζει τις σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της κοινότητας (πολίτες και μη). Αντανακλά την πρώιμη ανάπτυξη ενός προηγμένου νομικού πολιτισμού.

Είναι δύσκολο να κάνουμε λόγο για όλα τα ευρήματα που παρουσιάζονται και την ιδιαίτερη σημασία τους αλλά σίγουρα ανάμεσα τους ξεχωρίζουν:

Η ασπίδα ενός πολεμιστή του 7ος αι. π.Χ.από αριστοκρατική γενιά που είχε αφιερώσει αυτήν την ασπίδα στο ιερό του Κρηταγενή Δικταίου Δία, που οι Κρήτες είχαν ιδρύσει στα ερείπια της σπουδαίας μινωικής πολιτείας στο Παλαίκαστρο της Σητείας. Ένα ανάγλυφο κεφάλι λιονταριού ορμούσε μαζί με τον πολεμιστή, λιοντάρια προστάτευαν το Δένδρο της Ζωής και δύο Σφίγγες φρουροί στη ζωή και τον θάνατο.

Μάλλον ατυχής η ξεχωριστή θέση που έλαβαν τα ευρήματα από το νεκροταφείο του Φαλήρου, και συγκεκριμένα από την ομαδική ταφή των «Δεσμωτών». Το σύνολο αυτό εντάχθηκε στο μουσειολογικό σκεπτικό της έκθεσης μέσω του αθηναϊκού αφηγήματος του Κυλωνείου Άγους που συνδέει τον σοφό μάντη και νομοθέτη Επιμενίδη από την Κρήτη με τους καθαρμούς της πόλης, και αντανακλά τη συμβολή του στην πρώτη γραπτή νομοθεσία της Αθήνας. Η Κρήτη παρουσιάζεται έτσι ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στο παλαιό άγραφο δίκαιο των γενών και του μύθου και στον νέο γραπτό κώδικα νόμων της πόλης.

Σε σωστή κατεύθυνση είναι το γεγονός ότι τα εκθέματα πλαισιώνονται και συσχετιζονται με ενημερωτικά μέσα (κείμενα, βίντεο), εποπτικό υλικό με στρωματογραφικές τομές, φωτογραφικές απεικονίσεις ανεσκαμμένων πόλεων στο φυσικό τους τοπίο, σχεδιαστικές αναπαραστάσεις κ.α.

Η έκθεση φιλοξενείται στην αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων του Μουσείου  έως τον Αύγουστο του 2025. Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου διοργάνωσαν αυτό το ιδιαίτερο γεγονός και αρχαιολογική περιοδική έκθεση εγκαινίασε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης την περασμένη Πέμπτη. Η ΕΚΑΤΟΜΠΟΛΙΣ συνοδεύεται από τακτικές ξεναγήσεις από τους αρχαιολόγους του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ηρακλείου και από κύκλο διαλέξεων που θα δοθούν, στα ελληνικά και τα αγγλικά, από επιστήμονες που ανασκάπτουν και μελετούν σημαντικά κέντρα της αρχαϊκής Κρήτης.

Κωνσταντίνος Τζιαμπάσης είναι αρχαιολόγος

Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

newsletter banner anagnostis