home design 800Χ400

home design 1170x320

 vasilopoulos banner2

«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα» στο Κρανίδι

Ο Θεατρικός Όμιλος Ερμιονίδας ανοίγει την Χειμερινή περίοδο.
Γριές

Το Σάββατο 2 Νοεμβρίου ο Θεατρικός Όμιλος Ερμιονίδας εγκαινιάζει τη Χειμερινή Περίοδο 2024-2025 με τη φιλοξενούμενη παράσταση «ΟΙ ΓΡΙΕΣ ΠΟΥ ΜΑΖΕΥΟΥΝ ΤΗΝ ΤΣΟΥΚΝΙΔΑ» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ντέλλα, με τους Mιχάλη Αναγνώστου, Μανούσο Γεωργόπουλο και Πλάτωνα Γιώργο Περλέρο. 

Η παράσταση ήταν προγραμματισμένη στο πλαίσιο του καλοκαιρινού, 11ου Φεστιβάλ «Ερμηνείες στην Ερμιονίδα», αλλά είχε αναβληθεί λόγω κωλύματος. Θα λάβει χώρα στο θέατρο ARTίκι, στο Κρανίδι, στις 20:30.

Συνεχίζοντας την τεράστια επιτυχία της στο αθηναϊκό κοινό για 2η σεζόν, η παράσταση «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα» σε σκηνοθεσία, έρευνα και δραματουργική επεξεργασία του Κωνσταντίνου Ντέλλα, έρχεται στην Ερμιονίδα για μία μόνο θεατρική βραδιά, φιλοξενούμενη από το θεατρικό όμιλο Ερμιονίδας. στην έδρα του, τον Πολυχώρο Αρτίκι Μαράικε Ηλιού Ντε Κόνινγκ.

gries tsouknides poster

Λίγα λόγια για την παράσταση

Η παράσταση αποτελεί μια σκηνική προσέγγιση του γυναικείου σώματος της τρίτης ηλικίας και της σύνδεσης του με τη λαϊκή μαγεία, τη μαγειρική και τις τελετουργικές

πρακτικές. Αφετηρία, η περιοχή της Θεσσαλίας και η παράδοσή της στις μαγικές πρακτικές που θέλει τις μάγισσες της περιοχής να έχουν παραλάβει τις μυστικές δεξιότητές τους από τη Μήδεια και να ειδικεύονται στο κατέβασμα του φεγγαριού, γνωστό και ως «το άρμεγμα του φεγγαριού». Οδηγήτριες σε αυτό το μυστικό ταξίδι, τρεις θηλυκές μορφές που συνδιαλέγονται μεταξύ του οικείου και του αρχετυπικού, της ακίνδυνης «γιαγιάς» και της επικίνδυνης θεραπεύτριας και μιλάνε για τις ζωές τους, γι’ αυτά που έμαθαν από τις παλιές. αυτά που έπαθαν ως γυναίκες και αυτά που παραδίδουν στις επόμενες.

Περνώντας τη ζωή τους στη σκιά της κυρίαρχης ανδροκρατικής εξουσίας, οι γυναίκες της περιφέρειας του 19ου και 20ου αιώνα παρέμεναν σε μεγάλο ποσοστό στο περιθώριο χωρίς να μπορούν να έχουν λόγο στις αποφάσεις που ήταν αποκλειστικά δικαίωμα των ανδρών.

Στο Θεσσαλικό χώρο, πέρα από τις υπόλοιπες εργασίες, με τις οποίες συνέβαλαν στην οικονομική παραγωγή της οικογένειας και της κοινότητας ως εργάτριες στα χωράφια, είχαν και την ευθύνη της τροφοδότησης των μελών της οικογένειάς τους, πάντα όμως εντός του οίκου. Έτσι, ανέπτυξαν ένα μυστικό κώδικα, μια λανθάνουσα εξουσία, που στηριζόταν στη χρήση της μαγείας και της τεχνογνωσίας των βοτάνων, τα λεγόμενα «πρακτικά», στην ικανότητα του «ξεματιάσματος» και άλλων δεξιοτήτων, μέσα από τη χρήση των υλικών που χρησιμοποιούσαν και στη μαγειρική, τα βότανα και τα χόρτα της περιοχής, το λάδι, το νερό και το αλεύρι.

Αυτές οι γυναίκες που έμειναν αόρατες για χρόνια, ακόμα και για τους ερευνητές – αφού δεν θεωρούσαν άξιο καταγραφής τον λόγο μιας γυναίκας για την ιστορία ενός τόπου-, προσεγγίζονται σκηνικά από τρία αρσενικά νεαρά σώματα, επιχειρώντας να φέρουν στη σκηνή το προσωπικό και συλλογικό αφήγημα του οικείου γηρασμένου θηλυκού σώματος. Με εκφραστικά εργαλεία τις πρώτες ύλες της τελετουργικής διαδικασίας, τη μεταμφίεση, τη μάσκα και τον συντονισμό του λόγου και του σώματος, οι τρεις ηθοποιοί επιδίδονται σε ένα καταιγιστικό storytelling που ταξιδεύει από τις Μεταμορφώσεις του Οβίδιου και τα Φαρσάλια του Λουκανού μέχρι τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία του Θωμά Ψύρρα και της Μαρούλας Κλιάφα, από παλιότερες αφηγήσεις, συνταγές και ιατροσοφικούς κώδικες του 19ου αιώνα, μέχρι σύγχρονες συνεντεύξεις που έγιναν κατά τη διάρκεια των παραστάσεων στη Θεσσαλία.

Η παράσταση Οι Γριές που μαζεύουν την Τσουκνίδα, αποτελεί ένα work in progress πάνω στο διάλογο της παραστασιακής τέχνης με την κοινωνική ανθρωπολογία με βασικούς άξονες τους κοινωνικούς ρόλους και τις έμφυλες διαστάσεις της τροφής και των λαϊκών μαγικοθρησκευτικών πρακτικών. Το θεατρικό κείμενο μεταλλάσσεται και επαναπροσδιορίζεται διαρκώς, καθώς τροφοδοτείται από τον όγκο των συνεντεύξεων που υλοποιούνται παράλληλα με τις παραστάσεις. Το κοινό καλείται να συμμετάσχει στην έρευνα και, εφόσον το επιθυμεί, να συμβάλλει στη συνέχιση της καταγραφής της προφορικής ιστορίας που έχει ήδη ξεκινήσει από την αρχή των παραστάσεων.

(Επισυνάπτεται φωτογραφικό υλικό)

Ταυτότητα παράστασης

  • Έρευνα, δραματουργική επεξεργασία, σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ντέλλας
  • Ερμηνεύουν: Μιχάλης Αναγνώστου, Μανούσος Γεωργόπουλος, Πλάτωνας Γιώργος Περλέρος
  • Ηχητικό περιβάλλον, πρωτότυπη μουσική: Αλέξανδρος Κτιστάκης
  • Επιμέλεια κίνησης: Μαρίζα Τσίγκα
  • Κατασκευή μάσκας: Μάρθα Φωκά
  • Κοστούμια: Κωνσταντίνα Μαρδίκη
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Μαντώ Κατσούγκρη
  • Φωτογραφίες και βίντεο προώθησης: Χαράλαμπος Βλαχοδήμος, Ηλίας Λαχανάς
  • Μοντάζ: Στυλιανός Βλαχοδήμος
  • Διοργάνωση: Experimenta Art Company

Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

georgopoulos ebea

vasilopoulos banner

banner Μπικάκης

evaggelinou ebea

karaboulis 350 copy
newsletter banner anagnostis