home design800Χ400

Στα ίχνη της Ωραίας Ελένης: Ένα ταξίδι στα Λουτρά της Κορινθίας

Τα Λουτρά της Ωραίας Ελένης είναι χωριό του Νομού Κορινθίας, 9 χλμ νότια του Ισθμού της Κορίνθου

Τα Λουτρά της Ωραίας Ελένης είναι χωριό του Νομού Κορινθίας, 9 χλμ νότια του Ισθμού της Κορίνθου. Μέχρι τη δεκαετία του ’90, η περιοχή ήταν γεμάτη βάλτους ή χωράφια.

Στην κορυφή ενός λόφου φαίνονται τα ερείπια ενός ανεμόμυλου που χρησιμοποιήθηκε από τους Γερμανούς ως πυροβολείο κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το όνομα της περιοχής πιθανόν προέρχεται από τα ιαματικά λουτρά όπου πιστεύεται ότι έκανε στην αρχαιότητα το μπάνιο της η Ωραία Ελένη.

Η Ελένη, αποκαλούμενη και Ωραία Ελένη στη νεοελληνική γλώσσα, περίφημη για την ομορφιά της, αποτελεί το πλέον διλημματικό πρόσωπο αθωότητας ή ενοχής, στην ελληνική μυθολογία.

Ήταν κόρη του Δία ή του Τυνδάρεω και της Λήδας και σύζυγος του Μενέλαου, του βασιλέα της Σπάρτης.

Η “αρπαγή” της από τον Πάρη και η μεταφορά της στην Τροία έγινε αφορμή, σύμφωνα με την Ιλιάδα, του μακροβιότερου πολέμου όλης της αρχαιότητας, του δεκαετούς Τρωικού Πολέμου, έχοντας προηγουμένως συνεγείρει όλα τα αρχαία ελληνικά βασίλεια κατά της Τροίας.

Τα ίχνη της προ-ομηρικής Ελένης, δεν είναι εύκολα αναγνωρίσιμα, επειδή ακριβώς δεν έχουν διασωθεί στοιχεία της περιόδου αυτής.

Ο Όμηρος την ονομάζει κόρη του Δία από την επαφή του με τη Λήδα, την οποία επισκέφθηκε μεταμορφωμένος σε λευκό κύκνο, φερόμενη έτσι κατά τον αυτό μύθο αδελφή εξ αίματος των Διοσκούρων Κάστορα και Πολυδεύκη.

Πως όμως γεννήθηκε η Ωραία Ελένη;

Η μυθοπλασία λέει ότι η κύρια επουράνια δύναμη, ο Δίας, προκειμένου να κατακτήσει την όμορφη Λήδα μεταμορφώνεται σε λευκό κύκνο σκηνοθετώντας καταδίωξή του από αετό που είχε μεταμορφωθεί η θεά Αφροδίτη. Αντικρίζοντας η Λήδα τον καταδιωκόμενο λευκό κύκνο τον πήρε αμέσως στην αγκαλιά της. Από τη συνεύρεση αυτή η Λήδα γέννησε δύο αυγά όπου μετά εννέα μήνες εκκόλαψης από το ένα γεννήθηκαν οι λαμπροί Διόσκουροι και από το άλλο η πανέμορφη Ελένη, οι οποίοι και θα καταστούν φωτοβόλες θεότητες.

Κατά δε την αφήγηση του Απολλόδωρου στη διάρκεια της εν λόγω συνεύρεσης της Λήδας με τον ουράνιο κύκνο αυτή είχε μεταμορφωθεί σε χήνα.

Υπάρχουν όμως καταγεγραμμένοι και άλλοι μύθοι γέννησης. λεπτομέρειες μπορείτε να διαβάσετε στην ιστοσελίδα μας.

Η Ελένη λατρεύτηκε και ως Δευτερεύουσα θεότητα.

Σύμφωνα με τα διάφορα αρχαιολογικά ευρήματα αλλά και τις πηγές που έχουν διασωθεί αποκαλύπτεται περίτρανα ότι η Ωραία Ελένη απολάμβανε θεϊκές τιμές τόσο στην αρχαία Σπάρτη, όπου υπήρχαν δύο ναοί αφιερωμένοι α΄ αυτήν, καθώς επίσης στο Άργος, την Αρκαδία, την Κόρινθο, τη Βοιωτία, την Αττική που τιμόταν μαζί με τους Διόσκουρους στην εορτή των Ανακείων στο Ανάκειο ιερό, τη Θεσσαλία, τη Ρόδο, καθώς ακόμα στην Ιταλία και την αρχαία Αίγυπτο.

Η ιστορία των Ιαματικών Πηγών της Ωραίας Ελένης είναι μεγάλη και κρατάει αρκετά χρόνια.  Η θεραπευτική δράση των νερών της ήταν γνωστή στους κατοίκους της περιοχής που απολάμβαναν το μπάνιο τους, ιδικά οι γυναίκες, καθισμένες κάτω από ένα βράχο μέσα στις λεκάνες.

Αυτό συμβαίνει και σήμερα, γιατί στο συγκεκριμένο σημείο απολαμβάνουν ένα από τα ωραιότερα αλλά και ισχυρότερα φυσικά υδρομασάζ οι κάτοικοι αλλά και επισκέπτες. Μια εμπειρία ανεπανάληπτη.  Μάλιστα υπάρχουν μελέτες που δείχνουν ότι οι θεραπευτικές ιδιότητες της πηγής είναι ευεργετικές τόσο για γυναικολογικές παθήσεις όσο και για την σφριγηλότητα και ευεξία της γυναικείας επιδερμίδας.

Τι απέγινε όμως η ωραία Ελένη, ποιο ήταν το τέλος της;;

Την τραγικότητα του ρόλου της γυναίκας που «έστειλε» χιλιάδες άνδρες να πολεμήσουν στον δεκαετή πόλεμο της Τροίας όλοι τον γνωρίζουμε. Η ωραία Ελένη μισήθηκε, υμνήθηκε κατηγορήθηκε και ενέπνευσε. Όμως τι απέγινε η ωραία Ελένη; Ποιο ήταν το τέλος της;

Μετά την φυγή της από την Σπάρτη κατά τον Τρωικό πόλεμο και επανερχόμενη στην Σπάρτη, μετά τον θάνατο του Μενέλαου, η Ελένη βρέθηκε ανάμεσα σε δύο προγόνους που την απεχθάνονταν: τον Νικόστρατο και τον Μεγαπένθη.

Τότε πήρε την απόφαση να ξαναφύγει από αυτήν την κατάσταση και αυτή την φορά μόνη της, για να βρεθεί με μια παιδική της φίλη.

Ταξίδεψε λοιπόν μέχρι την Ρόδο και μετέβη στην αργολική αποικία της Ρόδου, όπου βασίλευε η Πολυξώ.

Η Ελένη αναζητούσε επιτέλους καταφύγιο κοντά σε μια γυναίκα από τις παιδικές της αναμνήσεις. Η Πολυξώ όμως ήθελε να εκδικηθεί για τον θάνατο του άντρα της.  Μια μέρα η Ελένη, ονειροπολούσε ξαπλωμένη στην μπανιέρα όταν εισέβαλαν μερικές θεραπαινίδες της Πολυξούς μεταμφιεσμένες σε Ερινύες. Την έσυραν έξω γυμνή ενώ έσταζε ακόμη νερά και την κρέμασαν σε ένα δέντρο, σε ένα πλάτανο, δέντρο αγαπημένο της θεάς Αφροδίτης αλλά και της Εκάτης.

Η Ελένη έζησε περιτριγυρισμένη από τον έρωτα μερικών αντρών, από το μίσος πολύ περισσοτέρων, και εκείνο όλων των γυναικών.  Αντί να κλάψει τις ενοχές της, παρήγγειλε, σαν βασίλισσα, την Ιλιάδα στον Όμηρο, για να την υμνήσει.  Με έναν εσωτερικό κόσμο αμφισβητήσιμο και με πρόθεση να επιδεικνύεται και να εξαπατά, η ωραία Ελένη για αιώνες υπέμεινε προσβολές και βλαστημίες. Αλλά ήταν πάντα η μοναδική γυναίκα στην οποία ο Δίας, επέτρεψε να τον αποκαλεί πατέρα.

Παραγωγή: “©windup team

Η βιντεοσκόπηση είναι διαθέσιμη στο YouTube με αφήγηση στα Ελληνικά και αγγλικούς υπότιτλους. 

Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Exit mobile version