Συνεχίζεται και φέτος ο δεύτερος γύρος των Συναντήσεων του Άργους που άρχισε πέρυσι. Ιδέα και σκοπός των Κύκλων αυτών των ομιλιών είναι αφ’ ενός μεν η διακρίβωση, περιγραφή, ανάλυση και εξήγηση της ιδιαιτερότητας του Άργους τόσο στην πολιτική ιστορία όσο και στην πολιτισμική μορφοποίηση του κλασσικού Ελληνισμού, αφ’ ετέρου δε το νόημα και η σημασία αυτής της μοναδικότητας στην ορθή και εκ των έσω σύλληψη της ουσίας του Ελληνισμού. Η πρώτη συνάντηση θα γίνει την Τετάρτη 24 Απριλίου, 7.30 μ.μ., στην Αίθουσα Διαλέξεων του Επιμελητηρίου Αργολίδας (Σταροπάζαρο).
Όπως αναφέρει ο Απόστολος Πιερρής:
«Κυκλοφόρησα το Πρόγραμμα του νέου κύκλου. Επικεντρωνόμαστε χρονικά στην εποχή του Χρυσού Θέρους της Ελληνικής αρχαιότητας, στον αιώνα του κλασσικού Θαύματος, τον 5ο π. Χ. Θα μελετήσουμε τις ιστορικές εξελίξεις σε οργανική συσχέτιση και συνδυασμό προς την οικοδόμηση του «Θαύματος», ώστε να επιτύχουμε βαθύτερη κατανόηση των φαινομένων και της συνέργειας των γεγονότων εκείνου του κοσμοϊστορικού, ταραγμένου πολιτικά και αποθεωτικού πολιτιστικά, αιώνα, «μαθήματος ες αεί» και ταυτόχρονα Φάρου της ανθρωπότητας. Και με τον ίδιο συνθετικό τρόπο και την ίδια «ενιστική» μεθοδολογία, θα ερευνήσουμε την εσωτερική σχέση μεταξύ του συνολικού Ελληνικού γίγνεσθαι στον πολύπαθο και περίλαμπρο αυτόν αιώνα, και της θέσης, στάσης και δράσης του Άργους την εποχή εκείνη.
Η συγκριτική μελέτη των τριών σημαδιακών πόλεων, Σπάρτης, Άργους και Αθηνών (η Θήβα περιμένει την ώρα της που πλησιάζει), θα μας αποκαλύψει την κρύφια αιτία που εξηγεί τα αντιφατικά και ακατανόητα. Κι αυτή αναφέρεται στο πρόβλημα του Ελληνισμού, αίνιγμα πανανθρώπινο, μετά την Επανάσταση του Δωρικού πνεύματος, – υπαρξιακό ζήτημα που εντάθηκε απαιτώντας πρακτικές λύσεις εναρμονισμού Ιδέας και Πραγματικότητας μετά την ενεργή «συμπλοκή» της Αρχής της Αυτοκρατορίας με την Πνοή της Ελληνικής Πόλεως, περί το 550 π. Χ., – απ’ όπου και αρχίζει την διήγησή του ο Ηρόδοτος δίνοντας μορφή στις ακολουθίες των γεγονότων στον χρόνο, κάνοντας την χρονογραφία αληθινή γνώση, «ιστορία» .
Και το θεμελιώδες πρόβλημα συνίσταται, με μια φράση, στον αποκρουστικό ή συνεργατικό χαρακτήρα της χαρμόσυνης παιδιάς της αιωνιότητας προς την επίμοχθο μέριμνα για τις ανάγκες του χρόνου. Στο Άργος το πρόβλημα τέθηκε με την μορφή της αντιπαράθεσης Απόλλωνα και Ήρας. Τον 5ο αιώνα π. Χ. επεκράτησε τελικά ο Απόλλων, όπως, μυθολογικά και συμβολικά, στις αρχές, επί Δαναού. Το αινιγματώδες του Χρυσού αιώνα, και του ρόλου του Άργους σε αυτόν, φωτίζεται με την πολυσχιδή ανάλυση αυτού του προ το παρόν σχήματος. Θα αφιερωθούμε σε αυτήν με τον Κύκλο που αρχίζει τώρα, αρμοζόντως την εβδομάδα προ της Μεγάλης του Πάθους και της Ανάστασης.
Ο υπότιτλος στην επικεφαλίδα του νέου Κύκλου υποδηλώνει διαστάσεις του προς έρευνα πεδίου.
Το Άργος στον Χρυσούν Αιώνα
Πολιτική Ύφεση και Πολιτισμική Αιχμή
Η Διφυής Πόλη
Απόλλων και Ήρα
Το Πρόβλημα του Κλασσικού Ελληνισμού και η Λύση του.
Στις δυο πρώτες συναντήσεις μας θα διαπραγματευθώ την γενική κατάσταση του Ελληνισμού, από πολιτική και πολιτιστική άποψη αντίστοιχα, στο σημείο τροπής από την Αρχαϊκή Άνοιξη προς το Κλασσικό Θέρος, στην αρχή της περιόδου που θα εξετάσουμε ενδελεχώς στην συνέχεια.
Και πρώτα η ιστορική συγκυρία. Θεματικός τίτλος της πρώτης ομιλίας μου αυτήν την Τετάρτη είναι συνεπώς:
Η Κατάσταση του Ελλαδικού Χώρου
κατά την Τροπή των Αιώνων (6ος προς 5ο αι. π. Χ.)
Ι. Η Πολιτική Μεγάλη Εικόνα
Η Υψηλή Στρατηγική της Σπάρτης,
η Ανερχόμενη Δυναμική της Αθήνας
και η Τολμηρή Θέση του Άργους
Το πρόγραμμα των συναντήσεων του Άργους
1/ Τετάρτη 24 Απριλίου
Η Κατάσταση του Ελλαδικού Χώρου κατά την Τροπή των Αιώνων
(6ος προς 5ο αι. π.Χ.)
Ι. Η Πολιτική Μεγάλη Εικόνα
Η Υψηλή Στρατηγική της Σπάρτης, η Ανερχόμενη Δυναμική της Αθήνας
και η Τολμηρή Θέση του Άργους
2/ Τετάρτη 22 Μαΐου
Η Κατάσταση του Ελλαδικού Χώρου κατά την Τροπή των Αιώνων
(6ος προς 5ο αι. π.Χ.)
ΙΙ. Η Πολιτισμική Μεγάλη Εικόνα
Ο Εκδωρισμός της Αθήνας, η Ύφεση της Σπάρτης
και ο Ρόλος του Άργους στην Μεγάλη Μεταμόρφωση της Μορφής
(από το Επιδεικτικό Ύφος του Ύστερου Αρχαϊκού
στον Αυστηρό Ρυθμό του Πρώιμου Κλασσικού)
3/ Τετάρτη 29 Μαΐου
Η Κατάληξη της Αντιπαράθεσης Άργους προς Σπάρτη:
τα Κλεομενικά
Το Άργος Συντετριμμένο Κλείνεται εις Εαυτό
Ο «Ένδοξος Απομονωτισμός»
4/ Τετάρτη 12 Ιουνίου
Οι Περσικοί Πόλεμοι: Αιτία και Σημασία
Η Στάση των Πόλεων και η Γραμμή των Δελφών
Ηρόδοτος
5/ Τετάρτη 19 Ιουνίου
Η Εσωστρεφής Ουδετερότητα του Άργους, ο Άξονας του Απόλλωνα
και η Ανάδυση της Κλασσικής Μορφής:
Αγελάδας ο Αργείος
6/ Τετάρτη 3 Ιουλίου
Η Χρυσή Πεντηκονταετία (479-431 π. Χ.),
Ι: Οι Πολιτικές Εξελίξεις
Η Αθηναϊκή «Αρχή», η Σπαρτιατική Αποδοχή του Διπολισμού
και η Εσωστρεφής Κυριαρχία του Άργους στην Αργολίδα
7/ Τετάρτη 10 Ιουλίου
Η Χρυσή Πεντηκονταετία (479-431 π. Χ.),
ΙΙ: Η Πολιτισμική Κορύφωση
Από τον Ναό του Διός στην Ολυμπία στον Παρθενώνα
Η Αργεία Συμμετοχή στο Ολυμπιακό Σύμβολο του Ελληνισμού
Ο Αργείος Κανόνας της Τελειότητας (Πολύκλειτος)
και ο Αττικός Δωρισμός (Φειδίας, Αλκαμένης)
Πίνδαρος, Αισχύλος και Σοφοκλής
[8/ Τετάρτη
Nullum absolutius
Η Απόλυτη Τελειότητα της Μορφής στον Πολύκλειτο.
Η Σχολή και η Επίδρασή του
[9/ Τετάρτη
Το Μαντείο των Δελφών και η Κατάρρευση του Διπολισμού:
Πελοποννησιακός Πόλεμος
Αιτία και Σημασία
(Θουκυδίδης, Ξενοφών, Πλάτων, Έφορος, Ισοκράτης
και η Καταδίκη του Σωκράτη)
10/ Τετάρτη
Εσωτερική Κατάσταση
και Εξωτερική Πολιτική του Άργους τον 5ο αιώνα.
Η Στρατηγική του Άργους
απέναντι στην Αθηναϊκή Επιδίωξη της Ηγεμονίας
και στον Σπαρτιατικό «Κόσμο».
Μεταξύ Αττικού Νεωτερισμού και Δωρικής Παράδοσης
11/ Τετάρτη
Αθηναϊκή Αντίδραση:
Τελευταία Προσπάθεια Αττικής Σύνθεσης
κατά την Διάρκεια του Αγώνα
Ο Ναός του Απόλλωνα Επικουρίου στις Βάσσες,
Αριστοφάνης, Ευριπίδης, και η Ρητορική
Νικίειος Ειρήνη και οι 400
12/ Τετάρτη
Αθηναϊκή Προβολή (Σοφιστική, Σωκράτης)
και Αθηναϊκή Αστάθεια με Επιστροφή στο Ιωνικό
(Ερεχθείο, Ναός Απτέρου Νίκης)
Ο Αλκιβιάδης
13/ Τετάρτη
Η Σταθερή Πολιτισμική Ταυτότητα και το Πρόβλημα του Άργους:
ο Νέος Ναός της Ήρας στο Ηραίο: Εξαπολλωνισμός της Θεάς.
Απόλλων και Ήρα
14/ Τετάρτη
Καταστροφή: η Κατάρρευση του Αθηναϊκού Θαύματος.
Το Άργος και η Σπαρτιατική Ηγεμονία.
Η Διπλόη του Άργους
Το Άργος και η «Λάθος Πλευρά της Ιστορίας» ].