Σε καλλιτεχνικό και διοικητικό απολογισμό προχώρησε το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου για την τριετία από το φθινόπωρο του 2019 μέχρι το φθινόπωρο του 2022. Σε αυτόν αποτυπώνονται οι δράσεις του Φεστιβάλ, ενώ αναδεικνύονται και οι κατευθύνσεις που στιγμάτισαν την τελευταία τριετία, δίνοντας μια πνοή ανανέωσης που αναθέρμανε τη σχέση με το κοινό του. Περισσότεροι από 3.500 καλλιτέχνες, σε 177 συνολικά παραγωγές, παρουσίασαν το έργο τους στους 400.000 θεατές που τίμησαν με την παρουσία τους το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στο Ηρώδειο, στην Πειραιώς 260, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και στη Μικρή Επίδαυρο.
Όσον αφορά το οικονομικό πεδίο, το Φεστιβάλ πέτυχε στη δύσκολη περίοδο της πανδημίας να είναι βιώσιμο. Το 2022 υπήρξε μια αύξηση των εισπράξεων κατά 30%, ύψος που αποτελεί ρεκόρ όχι μόνο σε σύγκριση με τα πανδημικά έτη (2020 / 2021) αλλά και με την προ πανδημίας περίοδο.
Η ομάδα του Φεστιβάλ βρίσκεται σε εντατικούς ρυθμούς ολοκλήρωσης του νέου προγράμματος. Με την ανανέωση της θητείας της Κατερίνας Ευαγγελάτου στην Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Φεστιβάλ για μια ακόμη τριετία (Σεπτέμβριος 2022 – Σεπτέμβριος 2025), οι ήδη υπάρχουσες κατευθύνσεις θα ακολουθήσουν μια εξελικτική πορεία.
Οι κυριότερες κατευθύνσεις που έδωσαν το στίγμα της τριετίας 2020 – 2022
Οι κυριότερες κατευθύνσεις που έδωσαν το στίγμα της τριετίας 2020 – 2022 αποτυπώνονται συνοπτικά ως εξής:
- Στο Φεστιβάλ το Αρχαίο Δράμα είναι σύγχρονο: μεγάλη έμφαση δόθηκε στη σύνδεση του Αρχαίου Δράματος με τη σύγχρονη παραστατική δημιουργία. Παγκόσμιες πρεμιέρες και διεθνείς συμπαραγωγές στη Μεγάλη Επίδαυρο, αλλά και το πρωτοποριακό εγχείρημα Contemporary Ancients: η απευθείας ανάθεση συγγραφής νέων θεατρικών έργων με αφετηρία έργα του αρχαίου δράματος, με στόχο το ανέβασμά τους στη Μικρή Επίδαυρο.
- Το Φεστιβάλ είναι διεθνές και ταξιδεύει: προτεραιότητα δόθηκε σε μεγάλες, διεθνείς συμπαραγωγές και στην «εξαγωγή» ελληνικών παραγωγών στο εξωτερικό.
- Το Φεστιβάλ καλεί τους νέους: το Φεστιβάλ επιδίωξε να αναδείξει ένα προφίλ σύγχρονο και νεανικό. Κομβικές πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση ήταν: o Κύκλος Layers of Street, αφιερωμένος στην hip hop κουλτούρα, o Κύκλος Εlectronica που διερεύνησε τις νέες τάσεις στην ηλεκτρονική και πειραματική μουσική, αλλά και οι sold out συναυλίες μεγάλων ονομάτων της ηλεκτρονικής μουσικής στο Ηρώδειο.
- Το Φεστιβάλ είναι αναπάντεχο: ένας ακόμη στόχος ήταν ο επαναπροσδιορισμός της ταυτότητας των φεστιβαλικών χώρων. Έτσι, προέκυψαν απροσδόκητες συνομιλίες τεχνών και καλλιτεχνών, όπως εικαστικοί καλλιτέχνες στα αρχαία θέατρα.
- Το Φεστιβάλ είναι βιωματικό: παράλληλες δράσεις, στρογγυλές τράπεζες, συζητήσεις πριν και μετά από τις παραστάσεις, πάρτυ… Δράσεις που επιδίωξαν να εμπλέξουν τον θεατή στη φεστιβαλική εμπειρία με μια ολοκληρωμένη προσέγγιση.
- Το Φεστιβάλ δεν πέφτει σε χειμερία νάρκη: το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου για πρώτη φορά επέκτεινε τη δραστηριότητά του κατά τη διάρκεια του χειμώνα με ένα νέο πρόγραμμα υπό τον τίτλο Open Plan (15 δράσεις), διεγείροντας την περιέργεια του κοινού όλων των ηλικιών.
- Το Φεστιβάλ απέκτησε νέα εταιρική ταυτότητα: η Καλλιτεχνική Διεύθυνση προχώρησε στην ανανέωση της εικόνας του Οργανισμού μετά από σχεδόν 30 χρόνια.
- Το Φεστιβάλ δίνει ώθηση στις γυναίκες δημιουργούς: με την Κατερίνα Ευαγγελάτου να αποτελεί την πρώτη γυναίκα στο τιμόνι της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης του Φεστιβάλ στα 68 χρόνια ιστορίας του, η ανάδειξη περισσότερων ταλαντούχων γυναικών δημιουργών ήταν και είναι μια συνειδητή επιλογή.
- Το Φεστιβάλ ζει (και) στις βιβλιοθήκες μας: η εκδοτική δραστηριότητα του Φεστιβάλ υπήρξε ιδιαίτερα πλούσια. Εκδόθηκαν οι ετήσιοι Κατάλογοι του Φεστιβάλ, θεατρικά προγράμματα για τις παραστάσεις της Μεγάλης Επιδαύρου, η θεατρική σειρά των έργων του Κύκλου Contemporary Ancients, το συλλεκτικό φωτογραφικό λεύκωμα του Μιχάλη Κλουκίνα, Χώροι σε Αναμονή, αλλά και πλήθος άλλων λευκωμάτων με ιδιαίτερο αισθητικό στίγμα.