Πολυαναμενόμενη για κοινό και κριτικούς είναι η παγκόσμια πρεμιέρα του πρώτου έργου της τριλογίας του Αισχύλου «Ορέστεια», «Αγαμέμνων», υπό την σκηνοθετική μπαγκέτα του ανατρεπτικού Γερμανού Ούλριχ Ράσε, στο Αρχαίο Θεάτρο της Επιδαύρου στις 22 και 23 Ιουλίου.
Η ιστορία πίσω από το έργο
Η Αισχύλια τριλογία (458 π.Χ.), η μοναδική σωζόμενη αρχαία τριλογία, στο πρώτο κεφάλαιό της σηματοδοτεί ένα νέο αιματηρό κύκλο βίας όταν ο Αγαμέμνονας μετά την επιστροφή του στην πατρίδα πέφτει θύμα δολοφονίας από τη γυναίκα του, Κλυταιμνήστρα.
Μαζί του δολοφονείται και η Κασσάνδρα, την οποία είχε φέρει ο Ατρείδης βασιλιάς ως «λεία του πολέμου» από την Τροία.
Το έργο ολοκληρώνεται με την ικανοποίηση της Κλυταιμνήστρας για το γεγονός ότι σκότωσε εκείνον που είχε θυσιάσει την κόρη της Ιφιγένεια.
Ο Χορός όμως αφήνει να εννοηθεί ότι τίποτα δεν μένει ατιμώρητο, δίνοντας τη «σκυτάλη» στον Ορέστη για να αποκαταστήσει την δικαιοσύνη.
Ένας αιώνιος κύκλος εκδίκησης και ανταπόδοσης. Κάθε σταγόνα αίματος που χύνεται πρέπει να εξιλεώνεται με νέο αίμα. Ο καθένας πιστεύει ότι το δίκιο και η θέληση των θεών είναι με το μέρος του και διαπράττει νέα λάθη.
Κάπως έτσι, ο Αγαμέμνονας επιστρέφει στην πατρίδα του, μετά από δέκα χρόνια πολέμου κατά της Τροίας, ως θριαμβευτής ήρωας. Εδώ όμως τον περιμένει το μίσος της γυναίκας του Κλυταιμνήστρας και η επιθυμία της για εκδίκηση.
Στον Αισχύλο η σύγκρουση μεταξύ Αγαμέμνονα και Κλυταιμνήστρας είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια διαμάχη μεταξύ συζύγων. Είναι μια σύγκρουση για την εξουσία, μια μάχη της μητριαρχίας απέναντι στην πατριαρχία.
Η παράσταση
Από τους πιο συναρπαστικούς νέους Γερμανούς σκηνοθέτες, ο Ούλριχ Ράσε διακρίνεται για την ασυνήθιστη και εντυπωσιακή σκηνική του γλώσσα. Οι ηθοποιοί του εξωθούνται προς μια βαθιά υπαρξιακή όσο και «μανιακή» ερμηνεία, που συνδυάζει κείμενο, κίνηση και ρυθμό.
Το κοινό μένει με κομμένη την ανάσα μπροστά σε μια απολύτως καλοκουρδισμένη χορογραφία υπό τους ήχους ζωντανής μουσικής υπόκρουσης με post rock στοιχεία, που εκτελείται πάνω σε μηχανοκίνητες περιστρεφόμενες σκηνές.
Ο σκηνοθέτης Ούλριχ Ράσε
Γεννημένος το 1969 στο Μπόχουμ της Γερμανίας και με σπουδές στην ιστορία της τέχνης και στη συγκριτική λογοτεχνία, ο Ούλριχ Ράσε είναι από τους πιο πρωτοπόρους σκηνοθέτες της γενιάς του.
Το 2013 τιμήθηκε με το Βραβείο Τέχνης της Ακαδημίας Τεχνών του Βερολίνου, ενώ,εκτός από τις αρχαίες τραγωδίες, στο πορτφόλιό του περιλαμβάνονται και άλλα σημαντικά έργα, όπως η Σαλώμη του Όσκαρ Ουάιλντ (2009), η Αποκάλυψη του Ιωάννη (2013), ο Θάνατος του Ντάντον (2015), ο Βόιτσεκ (2017) του Γκέοργκ Μπύχνερ και το τελευταίο έργο της Σάρα Κέιν «4. 48 Ψύχωση» (2020) , όλα ανεβασμένα σε μεγάλα θέατρα κυρίως της Γερμανίας και της Αυστρίας, αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Έχοντας αναμετρηθεί στο πρόσφατο παρελθόν με το αρχαίο δράμα σε μεγάλα ευρωπαϊκά θέατρα (Επτά επί Θήβας, Αντιγόνη – 2017, Πέρσες – 2018, Βάκχες, Ηλέκτρα – 2019, Οιδίποδας – 2020), έρχεται για πρώτη φορά στην Επίδαυρο για να παρουσιάσει τη δική του ανάγνωση επάνω στον Αγαμέμνoνα.
Το έργο θα παρουσιαστεί με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.
Εν αναμονή λοιπόν της δεύτερης παγκόσμιας πρεμιέρας που θα παρουσιαστεί φέτος στην ορχήστρα του Αρχαίου Θεάτρου της Επιδαύρου με τον Αγαμέμνονα από μια άλλη οπτική γωνία, αυτή του Ούλριχ Ράσε.