Με ένα πιο σφιχτό χρονικά αλλά πολυσυλλεκτικό θεματικά και γεωγραφικά πρόγραμμα, το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2022 φιλοδοξεί φέτος να κάνει όσα οι περιορισμοί λόγω κορωνοϊού δεν το άφησαν να πραγματοποιήσει όπως θα ήθελε τα δύο προηγούμενα καλοκαίρια.
Με τη διάθεση της γιορτής να κυριαρχεί, η μουσική είναι αυτή που δίνει τον τόνο στο φετινό φεστιβάλ, φιλοξενώντας μεγάλα ονόματα και εκπλήξεις σε όλους τους χώρους του.
Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου παρουσίασε το καλλιτεχνικό πρόγραμμα και την οπτική ταυτότητα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2022, σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στις 28 Μαρτίου στην Πειραιώς 260.
Η νέα οπτική ταυτότητα
Τη φετινή οπτική ταυτότητα συνυπογράφουν το δημιουργικό γραφείο G Design Studio και ο διεθνούς φήμης εικαστικός Γιάννης Βαρελάς.
Η οπτική ταυτότητα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2022
Επίδαυρος
Στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου αυτήν τη χρονιά θα παρακολουθήσουμε οκτώ παραστάσεις από την 1η Ιουλίου έως τις 20 Αυγούστου. Πέντε Έλληνες, ένας Γερμανός, ένας Λιθουανός και ένας Ολλανδός σκηνοθέτης καταθέτουν στο κοίλον τις προτάσεις τους και τις σκηνικές αναγνώσεις στο αρχαίο δράμα ή τη μεταγραφή του. Πρεμιέρα κάνει ο ιδρυτής του Theater Hollandia Ολλανδού Γιόχαν Σίμονς που σκηνοθετεί την Άλκηστη του Ευριπίδη με όχημα τη μουσική της ομώνυμης όπερας του Γκλουκ, τοποθετώντας τέσσερις τραγουδιστές και ένα εκκλησιαστικό όργανο στη θέση του Χορού.
Ο Γιάννης Καλαβριανός σκηνοθετεί για το Εθνικό Θέατρο τη γραμμένη σε 15σύλλαβο Μήδεια του Μποστ, με τη χαρακτηριστική σκωπτική μαεστρία του δημιουργού της, μια εκρηκτική παρωδία για τη σύγχρονη πραγματικότητα αυτής της χώρας.
Ο Δημήτρης Καραντζάς σκηνοθετεί του Πέρσες του Αισχύλου ως τραγωδία της ανθρωπότητας, ως μικροσύστημα που αντανακλά ζητήματα ύπαρξης και συνύπαρξης, άλυτα ανά τους αιώνες. Ακολουθεί ο Ούλριχ Ράσε με τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου, με τους ηθοποιούς σε μια «μανιακή» ερμηνεία που συνδυάζει κείμενο, κίνηση και ρυθμό.
Δεύτερη παραγωγή του Εθνικού θεάτρου, ο Αίας του Σοφοκλή με τον Αργύρη Ξάφη στην πρώτη του σκηνοθεσία στην Επίδαυρο. Στον κύκλο Αντιγόνη εντάσσεται η σκηνοθεσία του Λιθουανού Cezaris Graužinis με την ομώνυμη ηρωίδα του Σοφοκλή σε μια σύγχρονη και επίκαιρη μεταφορά της σοφόκλειας τραγωδίας.
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την Ελένη σε σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου, μια από τις παραστάσεις του περσινού προγράμματος που ακυρώθηκαν λόγω των πυρκαγιών. Το πρόγραμμα της Επιδαύρου ολοκληρώνει η Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη σε μια παράσταση που τη διατρέχει ένα ολοκληρωμένο μουσικό έργο του συνθέτη Σταύρου Γασπαράτου.
Φέτος ξεκινά μετά από διακοπή δυο ετών και το επιτυχημένο πρόγραμμα της δημιουργική απασχόλησης παιδιών στην Επίδαυρο κατά τη διάρκεια των παραστάσεων.
Μικρή Επίδαυρος
Ένα σύνθετο πρόγραμμα μουσικών και θεατρικών εκδηλώσεων υπάρχει αυτό το καλοκαίρι στη Μικρή Επίδαυρο, που κάνει πρεμιέρα στις 2 Ιουλίου με το μουσικό σχήμα Τακίμ σε μια περιπλάνηση στις μουσικές της Ελλάδας, από τον διονυσιασμό των πανηγυριών μέχρι τις πιο ήσυχες γιορτές μας, με την Ελένη Βιτάλη, τον Κώστα Τριανταφυλλίδη και τη Σοφία Παπάζογλου. Ακολουθεί ένα αφιέρωμα στη μουσική και στο πολύπλευρο έργο του Νίκου Κυπουργού για το θέατρο, που εκτείνεται από το Αρχαίο Δράμα ως το μιούζικαλ, τα Κυπο-Θεατρικά.
Φέτος, τρεις καταξιωμένοι συγγραφείς, η Κάλλια Παπαδάκη, ο Ηλίας Μαγκλίνης και ο Χρήστος Χωμενίδης, συνομιλούν αντίστοιχα με τον Αίαντα του Σοφοκλή, την Άλκηστη και τον Ίωνα του Ευριπίδη. Η Έφη Θεοδώρου σκηνοθετεί τις Ρίζες από βαμβάκι της Κάλλιας Παπαδάκη, ο Σύλλας Τζουμέρκας το έργο Φάκελος Βάνκαου του Ηλία Μαγκλίνη, ενώ το έργο του Χωμενίδη Γίνεται δέντρο το πουλί; θα το γνωρίσουμε από την έκδοσή του στα ελληνικά και στα αγγλικά, στο πλαίσιο της θεατρικής σειράς του φεστιβάλ.
Οι Επιτρέποντες, μια από τις σημαντικότερες κωμωδίες του Μενάνδρου, ανεβαίνει στη Μικρή Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου, ενώ ο Ευριπίδης Λασκαρίδης ετοιμάζει το έργο Τουρνέ, ένα βλέμμα πάνω στις αλλοπρόσαλλες ιστορίες που λέμε για μας και την αρχαιότητα, μέσα σ’ ένα αμφιθέατρο αφιερωμένο στον Διόνυσο.
Πειραιώς 260 και Ηρώδειο
Η Πάτι Σμιθ (25/6), ο Μαξ Ρίχτερ (29/6), η Λόρι Άντερσον (10/7), θα έρθουν φέτος το καλοκαίρι στο Ηρώδειο, το πρόγραμμα του οποίου πλαισιώνεται από σημαντικές ελληνικές και ξένες ορχήστρες και φιλαρμονικές, αλλά και αγαπημένες ελληνικές φωνές.
Αλλά και η Πειραιώς 260, που ελπίζουμε και ευχόμαστε να αποκτήσει τη ζωντάνια και την πολυχρωμία που μας έλειψε, θα αξιοποιήσει -επιτέλους- τον αύλειο χώρο της, που το φεστιβάλ ονομάζει «Πλατεία» για να φιλοξενήσει ηλεκτρονική ή τζαζ μουσική, χορό, συζητήσεις ή απλώς συναναστροφή των θεατών. Εκεί άλλωστε θα γίνει και το πάρτι της έναρξης του φεστιβάλ, στις 27 και 28 Μαΐου. Ένα διήμερο ηλεκτρονικής μουσικής με περισσότερους από 40 ανερχόμενους και καταξιωμένους ξένους και Έλληνες καλλιτέχνες από όλο το φάσμα της house, techno, freestyle, experimental, nu-jazz μουσικής.
Την επίσημη έναρξη του προγράμματος, όμως, στο σπίτι του φεστιβάλ στην Αθήνα, στην Πειραιώς 260, θα κάνει το θέατρο, με τη νέα παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά «Η άλλη πλευρά της καταιγίδας» (μια φανταστική συνάντηση του Όρσον Ουέλς με τον κόσμο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ), ενώ θα ανταμωθούμε και πάλι με καλλιτέχνες που αγαπάμε και μας έχουν συγκινήσει σε παλαιότερες διοργανώσεις. Όπως τον Ίβο βαν Χόβε στη νέα του συνεργασία με την Comedie Francaise και τον «Ταρτούφο» του Μολιέρου ή την παλιά μας γνώριμη, τη Γαλλοβιετναμέζα Καρολίν Γκυελά Ενγκυγέν, που (μετά την αξέχαστη «Σαϊγκόν» της) φέρνει φέτος την παράσταση «Αδελφοσύνη, φανταστική ιστορία» αλλά και τον Marco Layera και το Teatro La Re-Sentida που κέρδισε πέρσι το θερμό χειροκρότημα του κοινού στην Πειραιώς 260 χάρη στην ενέργεια των έφηβων πρωταγωνιστριών του.
Με καθοριστική την παρουσία της νεότερης γενιάς Ελλήνων σκηνοθετών στο φετινό θεατρικό πρόγραμμα της Πειραιώς 260, η θεματολογία των παραστάσεων, και στο θέατρο και στο χορό, διακατέχεται από την αγωνία για το μέλλον του κόσμου, είτε λόγω της κλιματικής αλλαγής και της οικολογικής καταστροφής είτε λόγω των βίαιων ή ρατσιστικών συμπεριφορών που διαρκώς αναδύονται είτε λόγω της ανυπαρξίας επικοινωνίας ανάμεσα στους ανθρώπους. Αλλού κυριαρχεί η μελαγχολία, αλλού ο στοχασμός, αλλού η ρεαλιστική αφήγηση και αλλού το χιούμορ και ο σουρεαλισμός, όπως στην παράσταση του Γιώργου Κουτλή, σε γερμανικό κείμενο αυτή τη φορά: «Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι» του δραματουργού της Σαουμπύνε, Μάριους φον Μάγενμπουργκ.
Οι φίλοι του χορού, επίσης, θα έχουν πολλές επιλογές στην Πειραιώς 260. Ανάμεσά τους η πρώτη εμφάνιση στην Ελλάδα του Edouard Hue και της ομάδας του Beaver Dam Company, η νέα παράσταση του Μάρτιν Τσίμμερμαν, ο οποίος είχε ενθουσιάσει το κοινό πέρσι με το «Ένα Δύο Τρία», και το νέο έργο που υπογράφει η Πατρίσια Απέργη με τίτλο «Newtopia», έναν τόπο όπου κυριαρχούν η δικαιοσύνη, η ισορροπία και η ομορφιά, στον οποίο μπορούμε να διαχειριστούμε διαφορετικά τις αντιρρήσεις μας, τις ήττες μας και τις επιθυμίες μας.
Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2022: Το πλήρες πρόγραμμα
Το πλήρες πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου 2022 έχει ως εξής:
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260
PRE-SHOW & POST SHOW TALKS
Πρόλογος – Έξοδος
ΚΥΚΛΟΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ
Antigonisms, σειρά συζητήσεων
ADD 2022
Διήμερο ηλεκτρονικής μουσικής – PRE–FESTIVAL
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΟΥΒΑΡΔΑΣ
Η άλλη πλευρά της καταιγίδας
BEAVER DAM COMPANY – EDOUARD HUE
All I need
ΕΡΜΙΡΑ ΓΚΟΡΟ
THIRST
ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΟΥΣΟΥΡΓΩΝ
Reactivate music
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ ΜΕ ΤΟ GOETHE-INSTITUT ATHEN
Μίνι φεστιβάλ ηλεκτρονικής και πειραματικής μουσικής
NATURE THEATER OF OKLAHOMA
Burt Turrido: an οpera
COMÉDIE-FRANÇAISE – IVO VAN HOVE
Le Tartuffe ou l’Hypocrite του Μολιέρου
ΙΩΑΝΝΑ ΠΟΡΤΟΛΟΥ
Amazing
MARTIN ZIMMERMANN
Danse macabre
TEATRO LA RE-SENTIDA – MARCO LAYERA
Oasis de la impunidad / Όαση ατιμωρησίας
ΕΛΕΑΝΑ ΤΣΙΧΛΗ
Οι 7 τρελοί,βασισμένο στο μυθιστόρημα του Ρομπέρτο Αρλτ
BODHI PROJECT – PATRICIA APERGI
Newtopia
CHRISTIANE JATAHY
Dusk / Λυκόφως,βασισμένο στην ταινία Dogville του Λαρς φον Τρίερ
ATHENS EPIDAURUS FESTIVAL URBAN DANCE CONTEST
Hip hop battle & All style battle
MARLENE MONTEIRO FREITAS
Mal – Embriaguez divina / Κακό – Θεϊκή μέθη
ΓΙΟΥΛΑ ΜΠΟΥΝΤΑΛΗ
Άνοιξη
AΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΑΠΤΟΤΑΣΙΟΣ
Αντιγόνη του Σοφοκλή(στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος VAST)
CAROLINE GUIELA NGUYEN
FRATERNITÉ, Conte fantastique / ΑΔΕΛΦΟΣΥΝΗ, φανταστική ιστορία
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΝΔΡΕΟΥ
Mοurn baby mοurn
PHILIPPE QUESNE
Farm fatale
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ ΜΕ ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ
Το Φεστιβάλ Δράμας ταξιδεύει
Sonic convergence
ΑΝΤΩΝΗΣ ΦΩΝΙΑΔΑΚΗΣ
ΑΞΟΝΕΣ / AXES
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΛΗΣ
Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι του Μάριους Φον Μάγενμπουργκ
ΓΙΩΤΑ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ – BLINDSPOT THEATRE GROUP
Youthquake
LIA RODRIGUES
Fúria / Μανία
Jazz στην Πλατεία
DIMITRIS TSAKAS QUINTET
Συμμετέχει η BRENDA NAVARRETE
ΗΜΕΡΙΔΑ
Φεστιβάλ Επιδαύρου: παρελθόν και μέλλον
ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ
ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ – ΛΟΥΚΑΣ ΚΑΡΥΤΙΝΟΣ – ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ
Ριγολέττος
MONTEVERDI CHOIR – ENGLISH BAROQUE SOLOISTS – JOHN ELIOT GARDINER
Έργα Μπαχ, Συτς, Σάιν
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Έξω από το κάδρο
ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ
Τι να θυμηθώ, τι να ξεχάσω.
Αφιέρωμα στον Απόστολο Καλδάρα με την Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας
ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΕΡΤ – ΜΙΧΑΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ – GUY BRAUNSTEIN
Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής
JAN GARBAREK GROUP με τη συμμετοχή του TRILOK GURTU
ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – ΖΩΗ ΤΣΟΚΑΝΟΥ – DANIEL LOZAKOVICH
Έργα Μπετόβεν, Ρίμσκι-Κόρσακοφ
PATTI SMITH
FILARMONICA DELLA SCALA – MYUNG-WHUN CHUNG
Έργα Ροσσίνι, Μπετόβεν, Ντβόρζακ
MAX RICHTER
DIANA KRALL
ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ – LIONEL BRINGUIER – MISCHA MAISKY
Έργα Ευαγγελάτου, Ντβόρζακ, Ραχμάνινοφ
ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ – ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ
AUTECHRE
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΚΑΒΑΚΟΣ
Κοντσέρτα για βιολί του Μπαχ
ΝΙΚΟΣ ΠΟΡΤΟΚΑΛΟΓΛΟΥ – 40 ΧΡΟΝΙΑ
Εφ’ όλης της ύλης
LAURIE ANDERSON
ROSS DALY
40 χρόνια «Λαβύρινθος»
JEFF MILLS
Tomorrow comes the harvest
IBRAHIM MAALOUF
GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR
MODERAT
ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ – ΛΟΥΚΑΣ ΚΑΡΥΤΙΝΟΣ – ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ
Το χαμόγελο της Τζοκόντας – Όρνιθες
ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ – PHILIPPE AUGUIN – HUGO DE ANA
Τόσκα
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
SCHAUSPIELHAUS BOCHUM – JOHAN SIMONS
Άλκηστη του Ευριπίδη
ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ – ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΛΑΒΡΙΑΝΟΣ
Μήδεια του Μποστ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΑΝΤΖΑΣ
Πέρσες του Αισχύλου
RESIDENZTHEATER – ULRICH RASCHE
Αγαμέμνων του Αισχύλου
ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ – ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ
Αίας του Σοφοκλή
Cezaris GrauŽinis
Αντιγόνη του Σοφοκλή
ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ – ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ελένη του Ευριπίδη
ΘΕΜΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ
Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη
Δημιουργική απασχόληση παιδιών στην Επίδαυρο
ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
STUDIO RESIDENCY ΣΤΗ ΜΙΚΡΗ ΕΠΙΔΑΥΡΟ
Πάροδος
ΤΑΚΙΜ
Περιπλανώμενο
Με την Ελένη Βιτάλη, τον Κώστα Τριανταφυλλίδη και τη Σοφία Παπάζογλου
ΝΙΚΟΣ ΚΥΠΟΥΡΓΟΣ
Τα Κυπο-Θεατρικά
ΕΦΗ ΘΕΟΔΩΡΟΥ
Ρίζες από βαμβάκι
της Κάλλιας Παπαδάκη
Εμπνευσμένο από τον Αίαντα του Σοφοκλή
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΥΡΟΓΕΩΡΓΙΟΥ
Επιτρέποντες
του Μενάνδρου
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗΣ – OSMOSIS
ΤΟΥΡΝΕ
ΣΥΛΛΑΣ ΤΖΟΥΜΕΡΚΑΣ
Φάκελος Βάνκαου
του Ηλία Μαγκλίνη
Εμπνευσμένο από την Άλκηστη του Ευριπίδη
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΣΕΙΡΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
Γίνεται δέντρο το πουλί;
του Χρήστου Χωμενίδη
Εμπνευσμένο από τον Ίωνα του Ευριπίδη