home design 800Χ400

Άργος: Τα παιδιά του κατηχητικού «το κρυφό σχολειό» τίμησαν τους αγωνιστές του 1821

Η Γιορτή για την 25η Μαρτίου στην Παναγία την Κατακεκρυμμένη ή Πορτοκαλούσα.

Μέσα σε χώρο ιερό και αγιασμένο, ο οποίος συνδέθηκε με διάφορα γεγονότα της προεπαναστατικής και επαναστατικής περιόδου, τα παιδιά του κατηχητικού «το κρυφό σχολειό» δείχνοντας αμέριστο ήθος και ύφος όπως αρμόζει, τίμησαν με την παρουσία τους και την συμμετοχή τους τους αγωνιστές του 1821 στο δρώμενο το οποίο σήμερα παρουσίασαν στην Παναγία Κατακεκρυμμένη ή Πορτοκαλούσα στο Άργος.

«Κρυφά το λένε τα πουλιά
κρυφά το λέν’ τα αηδόνια
Κρυφά το λέγει ο Γούμενος
απ’ την Αγία Λαύρα»

Μην ξεχνάμε άλλωστε, πως εδώ λειτούργησε το πρώτο σχολείο του Άργους (1798 μ.Χ.).

Εδώ δίδαξε και ο περίφημος Αγάπιος Λεονάδρος, ιδρυτής της σχολής της Δημητσάνας, έχοντας ανάμεσα σε άλλους μαθητή του τον Παλαιών Πατρών Γερμανό (που χειροτονήθηκε διάκονος στη Μονή) αλλά και ο αδερφός του Ησαίας.

…και συνέχιζαν οι αφηγήτριές μας..

«Παιδιά για μεταλάβετε
για ξομολογηθείτε!
Δεν είναι ο περσινός καιρός
κι ο φετινός χειμώνας
Μας ήρθε η άνοιξη πικρή
το καλοκαίρι μαύρο,
γιατί σηκώθη πόλεμος
και πολεμούν τους Τούρκους…»

Κι όλοι μαζί γονατιστοί δίνουν τον όρκο μπροστά στον Παλαιό Πατρών Γερμανό…

«Στην Καλαμάτα! Ορκιζόμαστε να πεθάνουμε για την πατρίδα μας!!!Καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή!!!»

Διπλή γιορτή η 25η Μαρτίου. Θρησκευτική γιατί γιορτάζουμε τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και εθνική, γιατί η ημέρα αυτή σηματοδοτεί την έναρξη της ελληνικής επανάστασης ενάντια στην οθωμανική κυριαρχία το 1821.

Με την λέξη Ευαγγελισμός αναφερόμαστε στην χαρμόσυνη είδηση για τον Χριστιανισμό. Με τον ίδιο όρο αναφερόμαστε και στην 25η Μαρτίου 1821, ημέρες ιστορικές, οι οποίες ξεκίνησε η Ελληνική Επανάσταση ενάντια στην τουρκική σκλαβιά που κρατούσε την Ελλάδα δέσμια για 400 χρόνια.

Κι ύστερα τα παιδιά μας πιάσαν ψαλμούς προς στην Παναγιά μας!
«Σήμερον της σωτηρίας ημών το κεφάλαιον..»
«Τη υπερμάχω…»
«Ο Θούριος»του Ρήγα Φεραίου…
«Το Φλάμπουρο..»

Και στο τέλος όλοι μαζί έψαλαν τον Εθνικό μας ύμνο εις την Ελευθερίαν!

Την εκδήλωση έκλεισε με όμορφους παραδοσιακούς χορούς ο σύλλογος Ελληνική Παράδοση, μαζί με παιδιά και γονείς να σέρνουν τον χορό.

Ακολούθησε κέρασμα καφέ χυμών και γλυκισμάτων.

Σχόλια

2 απαντήσεις

  1. Ευάγγελος Αλεξανδρής

    Δεν υπήρξε ποτέ και πουθενά στην οθωμανική αυτοκρατορία κρυφό σχολειό. Αντίθετα και οι οθωμανοί έστελναν τα παιδιά τους στα ελληνόφωνα σχολεία των Ρωμιών. Είναι κι αυτός ένας θρησκευτικός μύθος με εθνικιστική σημασία που αναπαράγεται άκριτα, φανατικά, αντιιστορικά.
    Ο Φιλήμων στο έργο του «Δοκίμιον Ιστορικόν περί της Ελληνικής Επαναστάσεως», τόμος Γ΄, κεφ. κβ΄ αποκαλεί το κρυφό σχολειό «παχυλόν ψεύδος».
    Ο Σπυρίδων Τρικούπης στην «Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως», τόμος Α΄, σελ. 229 το χαρακτηρίζει «μέγα ψεύδος».
    Ο Ιωάννης Βλαχογιάννης, που αγωνίστηκε με πάθος να θεμελιώσει την αρχειακή έρευνα στην ιστορία του ΄21, αναφέρει: «Δεν υπάρχει καμμία ιστορική μαρτυρία, που να βεβαιώνει την ύπαρξη κρυφού σχολειού».
    Ο Φίνλεϋ στην «Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως» τόμος Α΄, σελ. 217 λέει: «τούτο (το κρυφό σχολειό) δεν ανταποκρίνεται στην αλήθεια».
    Ένας κληρικός, ο Νεόφυτος Βάμβας, στην «Ιστορία του Ελληνικού Έθνους» («Εκδοτική Αθηνών», τόμος ΙΒ΄, σελ. 308) μας πληροφορεί: «Είτε από αδιαφορία, είτε ως αρχή, η Υψηλή Πύλη ποτέ δεν εναντιώθηκε στην αναγέννηση των γραμμάτων στην Ελλάδα. Οι πιο πραγματικοί εχθροί ήσαν οι προκαταλήψεις κι η αδιαφορία του πανίσχυρου κλήρου».

  2. Ευάγγελος Αλεξανδρής

    Μερικά ιστορικά δεδομένα που αποκρύπτονται συστηματικά από το “εθνικό αφήγημα”.
    Οι Μανιάτες ήταν μισθοφόροι πλιατσικαδόροι, κλέφτες, πειρατές και κουρσάροι, σε αναζήτηση πλιάτσικου με πλάτες Ρώσων από τα Κύθηρα.
    Ο πληθυσμός της Μάνης προερχόταν από όλη τη Μεσόγειο, κυρίως την οθωμανική Θράκη, όπως η οικογένεια των Γρηγοράκηδων – Μαυρομιχαλαίων, σταλμένη από τον σουλτάνο για περιφρούρηση και λήστευση των στενών κατά των δυτικών εισβολέων στην οθωμανική αυτοκρατορία.
    Τσίμοβα, λεγόταν η κατοπινή Αρεόπολη και ήταν παραδοσιακό σλαβικό και σλαβόφωνο χωριό Εζεριτών και Αβάρων πειρατών, στρατηγικός τόπος συνεύρεσης τυχοδιωκτών για ληστεία και πειρατεία.
    Καμιά εθνική συνείδηση, καμιά ελληνική επανάσταση έως το 1821. Αυτά ήταν στοιχεία που εισχώρησαν πολύ αργότερα, με τον Όθωνα κυρίως, που εμφύσησε τον Βαυαρικό εθνικισμό και ενέταξε στον κρατικό μηχανισμό πελάτες του κρατικού συστήματος από τους τόπους των κλεφτών για να τους καθυποτάξει στην έννομη τάξη. Στρατός, χωροφυλακή, δημόσιοι υπάλληλοι από τότε έως και σήμερα, είναι κυρίως Πελοποννήσιοι σε μεγάλο βαθμό, υπεράνω κάθε άλλης γεωγραφικής σύνθεσης της υπόλοιπης Ελλάδας, που εξαργυρώνουν ακόμα την “προσφορά” στον εθνικό αγώνα με την ενσωμάτωσή τους στα πελατειακά προνόμια της κρατικής εύνοιας, με παρασιτική μορφή εξάρτησης από το αθηνοκεντρικό καθεστώς, με συντηρητικά αντανακλαστικά οικογενειοκρατίας και τοπικισμού, του πατροπαράδοτου κοτζαμπασισμού.
    … (συνεχίζεται)

Exit mobile version