home design 800Χ400

home design 1170x320

 vasilopoulos banner2

Άργος: Πώς προέκυψε η ιδέα για το άγαλμα του Ηρακλή και τι άλλο σχεδιάζει ο Καμπόσος

Ο Ηρακλής του Λύσιππου θα προσελκύσει τουρίστες στην πόλη, σύμφωνα με το δήμαρχο Άργους – Μυκηνών. Βίντεο με τις δηλώσεις Καμπόσου.
Άγαλμα Ηρακλή Άργος Καμπόσος

Τοποθετήθηκε χθες το Άγαλμα του Ηρακλή στην Πλατεία του Αγίου Πέτρου, στο κεντρικότερο σημείο του Άργους, μπροστά από το παλιό δημαρχείο. Πρόκειται για πιστό αντίγραφο του αγάλματος που φιλοτέχνησε ο αρχαίος Έλληνας γλύπτης Λύσιππος

Για την τοποθέτηση του αγάλματος του Ηρακλή στην πλατεία του Αγίου Πέτρου μίλησε ο Δήμαρχος Άργους Μυκηνών Δημήτρης Καμπόσος.

Στόχος είναι η αύξηση της επισκεψιμότητας στην πόλη και γι’ αυτό το λόγο -όπως ανέφερε- θα τοποθετηθούν και άλλα αγάλματα στο Άργος όπως είναι ο Δορυφόρος του Πολύκλειτου και οι Πολεμιστές του Ριάτσε.

Ο Ηρακλής του Λύσιππου

Ο Ηρακλής του Λύσιππου είναι αρχαίο άγαλμα από τις πιο φημισμένες απεικονίσεις του ημίθεου Ηρακλή.

Ο Ηρακλής του Λύσιππου είναι ανδριάντας σε μία από τις πιο φημισμένες απεικονίσεις του ημίθεου Ηρακλή. Το εκπληκτικό ὐφος και η στάση του σώματος να δημιουργεί αυτή τη ξεχωριστή και μοναδική μορφολογική απόδοση του ανθρωπίνου σώματος, η λεγόμενη αντίρροπη ή χιαστί στάση, που είναι στάση του σώματος στη γλυπτική.

Αποδόθηκε για πρώτη φορά στα μέσα του 5ου αιώνα π.Χ. από Έλληνες γλύπτες του αυστηρού ρυθμού, στην περίοπτη γλυπτική διάταξη τού σώματος σύμφωνα με την οποία η ανθρώπινη μορφή είναι τοποθετημένη έτσι ώστε το βάρος να πέφτει στο ένα πόδι απελευθερώνοντας το άλλο που είναι λυγισμένο στο γόνατο, αυτή η «ήρεμη δύναμη» που έγινε συμβολική στην παγκόσμια τέχνη.

Αντιγράφθηκε, πιθανόν υπό μεγέθυνσή όπως αναφέρουν μερικοί ,από τον Γλύκωνα τον Αθηναίο για τα Λουτρά του Καρακάλλα στην Ρώμη. Βρέθηκε εκεί αυτό το αντίγραφο του Αθηναίου Γλύκωνα το έτος 1545 . Εδώ ο Λύσιππος μας τον παρουσιάζει σε μία στάση μετά από άθλο όπου, εδώ είναι τα μήλα των Εσπερίδων και τα κρατάει στο χέρι του .Είναι ο τελευταίος Άθλος και ο Ηρακλής των Ελλήνων παρουσιάζεται εδώ με μία αίσθηση κούρασης μετά και από τους Δώδεκα Άθλους

Η Συλλογή Φαρνέζε: Πιθανόν η σημαντικότερη του Μουσείου. Η συλλογή των αντικειμένων της ξεκίνησε από τον Αλεσσάντρο Φαρνέζε (Alessandro Farnese), μετέπειτα Πάπα Παύλο Γ’. Η συλλογή περιλαμβάνει περισσότερα από 500 αντικείμενα (γλυπτά και επιγραφές): Είναι μία από τις μεγαλύτερες, αν όχι η μεγαλύτερη συλλογή από αρχαία γλυπτά που σχηματίστηκε κατά την περίοδο της Αναγέννησης ενώ τα περισσότερα από αυτά έχουν διατηρηθεί σε ιδιαίτερα καλή κατάσταση. Αρχικά τα αντικείμενα της συλλογής επρόκειτο να εξωραΐσουν το Ανάκτορο Φαρνέζε, αλλά τελικά κληροδοτήθηκαν – με αρκετά περίπλοκο τρόπο – στο Μουσείο.

Η συλλογή αναδιοργανώθηκε πρόσφατα από τον Έφορο του Μουσείου σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Νάπολης και παράλληλα έγινε έρευνα σε αρχειακά έγγραφα (πολλά από τα οποία είναι αδημοσίευτα) σχετικά με τα αντικείμενα της συλλογής αυτής. Χαρακτηριστικό έκθεμα της συλλογής είναι το μεγάλων διαστάσεων άγαλμα του Ηρακλή, με το οποίο η οικογένεια Φαρνέζε ήθελε να συμβολίσει την ισχύ της.

Τα χρυσά μήλα των Εσπερίδων

Ο Ηρακλής ξεκίνησε για τον ενδέκατο άθλο του που ήταν ο πιο δύσκολος κι επικίνδυνος από τους προηγούμενους. Σε μια μακρινή χώρα υπήρχε ένας κήπος με μια πελώρια μηλιά, που έκανε χρυσά μήλα. Σ’ αυτόν τον κήπο κατοικούσαν μερικές νύμφες, οι Εσπερίδες, και μόνο αυτές μπορούσαν να κόβουν τα χρυσά μήλα. Για να μην πλησιάζει κανείς αυτό το μοναδικό δέντρο, το φύλαγε μέρα και νύχτα ένα φίδι με εκατό κεφάλια, τυλιγμένο στον κορμό του.

Καθώς προχωρούσε προς τη χώρα των Εσπερίδων ο Ηρακλής, έφτασε στον Καύκασο. Στο βουνό αυτό ο Δίας είχε αλυσοδέσει τον Προμηθέα για να τον τιμωρήσει επειδή είχε κλέψει τη φωτιά από τους θεούς και την είχε δώσει στους ανθρώπους. Και σα να μην έφτανε αυτό, ένας πελώριος αητός ερχόταν κάθε μέρα και του έτρωγε το συκώτι, που τα βράδυα ξαναφύτρωνε στο σώμα του καινούριο.

Ο Ηρακλής που συγκινήθηκε από το μαρτύριο του Προμηθέα, μ’ ένα βέλος του σκότωσε τον αητό και ελευθέρωσε από τις αλυσίδες τον ευεργέτη των ανθρώπων. Ο Προμηθέας τον ευχαρίστησε για τη σωτηρία του και τον ρώτησε που πηγαίνει. Ο Ηρακλής του εξήγησε τότε ότι πήγαινε να κλέψει τα μήλα των Εσπερίδων.

-Δεν θα τα καταφέρεις, Ηρακλή.

-Γιατί, είναι τόσο δύσκολο;

-Να μην μπεις στον κήπο των Εσπερίδων, που ανήκει στην Ήρα, τον συμβούλεψε ο Προμηθέας. Όποιος θνητός μπαίνει σ’ αυτόν τον κήπο πεθαίνει. Άκουσε τι θα κάνεις. Κοντά στον κήπο των Εσπερίδων βρίσκεται ο Άτλαντας, που έχει σαν χρέος από τους θεούς να κρατάει τον ουρανό για να μην ακουμπήσει στη γη. Πάρε τη θέση του για λίγο, κράτησε τον ουρανό και παρακάλεσέ τον να μπει εκείνος, που είναι αθάνατος, στον κήπο των Εσπερίδων για να κλέψει τα χρυσά μήλα.

Ο Ηρακλής τον ευχαρίστησε για τη συμβουλή του κι ύστερα από αρκετές μέρες έφτασε σ’ ένα ψηλό βουνό όπου στην κορυφή του, στεκόταν όρθιος, μέρα και νύχτα ο Άτλαντας και κρατούσε τον ουρανό.

-Τι ζητάς άνθρωπε σ’ αυτό το μέρος; τον ρώτησε ο Άτλαντας.

Ο Ηρακλής του εξήγησε και τον παρακάλεσε να τον βοηθήσει να αποκτήσει τα μήλα των Εσπερίδων.

-Θα σου κάνω τη χάρη λοιπόν, του απάντησε ο Άτλαντας. Έλα πάρε τη θέση μου και σε λίγο θα σου φέρω τα χρυσά μήλα.

Έτσι κι έγινε. Ο Ηρακλής πήρε τη θέση του Άτλαντα και εκείνος έφυγε για τον κήπο των Εσπερίδων.

Δεν άργησε να γυρίσει. Κρατούσε τα μεγάλα ολόχρυσα μήλα, που τα έκλεψε αφού σκότωσε το φίδι με τα εκατό κεφάλια.

-Σ’ ευχαριστώ, του είπε ο Ηρακλής. Έλα πάρε τώρα τη θέση σου.

Όμως, ο Άτλαντας κούνησε το κεφάλι του χαμογελώντας πονηρά.

-Τώρα που βρήκα άλλον να με αντικαταστήσει, κουτός είμαι να κρατάω μερόνυχτα τον ουρανό; απάντησε στον Ηρακλή. Σ’ ευχαριστώ που με λύτρωσες απ’ αυτό το μαρτύριο.

Αλλά, αν ήταν μια φορά πονηρός ο Άτλαντας, ο Ηρακλής ήταν δέκα.

-Εντάξει, θα μείνω εγώ να κρατάω τον ουρανό, του είπε, αλλά επειδή δεν έχω συνηθίσει και με πιέζει στην κορυφή του κεφαλιού, κάθισε λίγο να βρω ένα μαλακό μαξιλάρι και θα γυρίσω.

Το πίστεψε ο Άτλαντας. Έτσι , αφού στήριξε με το κεφάλι του τον ουρανό, ο Ηρακλής πήρε τα χρυσά μήλα και απομακρύνθηκε γελώντας.

Έφερε τα μήλα στον Ευρυσθέα κι εκείνος που φοβόταν να τα κρατήσει, τα πρόσφερε στην θεά Αθηνά.

Όταν ο Ηρακλής πήγαινε για τον κήπο των Εσπερίδων, έκανε κι άλλα πολλά δευτερεύοντα κατορθώματα:

Σκότωσε το γίγαντα Κύκνο, που τον προκάλεσε σε μονομαχία. Πατέρας του ήταν ο Άρης, που προσπάθησε να βοηθήσει το γιο του. Αλλά και αυτόν τον πλήγωσε ο Ηρακλής.

Περνώντας από την Αίγυπτο αιχμαλωτίστηκε από το βασιλιά Βούσιρη, αλλά έπειτα κατόρθωσε να τον σκοτώσει.

Σχόλια

8 απαντήσεις

  1. Αριστείδης Πιπέρος

    Τι γούστο, τι καλαισθησία, τι παιδεία. Χίλια μπράβο στον δήμαρχό μας. Χίλια μπράβο στους Αργίτες που τον εκλέγουν.

  2. Ευάγγελος Αλεξανδρής

    ΠΡΟΣΟΧΗ!
    Αυτός δεν είναι ο Ηρακλής του Λύσσιπου. Ο Λύσσιπος έφτιαχνε αγάλματα σε φυσικό ανθρώπινο ύψος και χωρίς στηρίγματα στη βάση του, όπως όλα τα αρχαιοελληνικά κλασικά αγάλματα.
    Όπως το Άργος ΔΕΝ ήταν ποτέ πατρογονικός ο λαός των Μακεδόνων (λόγω της μυθολογικής παραποίησης των τριών αδελφών φυγάδων από το Άργος ως υπηρέτες ενός Μακεδόνα,) έτσι και το αντίγραφο αυτό ΔΕΝ είναι του Λύσσιπου.
    Αυτό είναι αντίγραφο από αντίγραφο του Γλύκωνα, το πραγματικά κολοσσιαίο άγαλμα, περίπου 3,5 μέτρα ύψος, που ήτανε τοποθετημένο στην Αγορά της Σικυώνας. Υπάρχουν αρκετά σωζόμενα αντίγραφα του Γλύκωνα κι ένα από αυτά βρίσκεται στο Πίτι Πάλας της Φλωρεντίας, φέροντας το όνομά του. Η ιδιαίτερη ικανότητά του στον χειρισμό της κλίμακας επανέφερε την κολοσσική τέχνη στη μόδα της εποχής.
    Όσον αφορά στην απόδοση του συναισθηματισμού των μορφών του, δημιούργησε έναν καινούργιο τύπο Ηρακλή, τον «Ηρακλή Farnese» ή «Κουρασμένο Ηρακλή», ο οποίος κι αντιγράφηκε όσο κανένας άλλος στη ρωμαϊκή αρχαιότητα κι εκτινάχτηκε σαν αναγεννησιακή τεχνοτροπία στον μεσαίωνα. Τον ήρωα απεικονίζει εξουθενωμένο να γέρνει στο ρόπαλό του επιζητώντας τη ξεκούραση, αφού είχε πραγματοποιήσει τους λαμπρούς του άθλους κι είχε υπομείνει τις δοκιμασίες της ζωής.

  3. Ωραία τα αγάλματα, οι λίμνες, τα δελφίνια κ οι γόνδολες! !!!!!! Μην σου κάτσει ομως περίπτωση να θες νοσοκομείο άμεσα κ μπλοκαριστείς στην Ηρακλέους!!!!!!! Την έκατσες τη βάρκα! !!!!!!!!! Ανοίξτε δρόμους με προσβάσεις κάθετες σε όλη τη πολη, απαλλοτριωστε οικόπεδα, φτιάξτε κόμβους στις εισόδους, πεζόδρομους 2 μέτρων, ποδήλατο δρόμο περιφερειακό, δέντρο φύτευση παντού, διάνοιξη δρόμου στους πρόποδες του κάστρου από θέατρο εως πορτοκαλουσα, αν θέλετε να αλλάξει η πολη!!!!!!!

    1. σωστος !!!

  4. Ακούσαμε τον κύριο Δήμαρχο κατ επανάληψη να λέει, στόχοςμας είναι η επισκεψιμοτητα, ένεκα πολύ χιόνι φέτος η σοδειά από τα χωράφια δεν ήταν καλή. Κάτι που εσείς δεν λάβατε υπόψιν κ. Διμαρχε είναι ότι στης ψυχές των Ελλήνων εξακολουθούν και ζούνε όλοι οι αρχαίοι Ηρωες. Θεωρώ Ηρακλής και όλοι Αρχαίοι Ήρωες ανήκουν στο Πάνθεον των Ηρώων και ουδείς δικαιούται να εμπορεύεται αυτούς. Επίσης πότε εσείς ευαίσθητοποίηθηκατε να στιριξετε το αγαπημένο άθλημα του Ηρακλή την ΠΆΛΗ

  5. εσσεται ημαρ

    μπραβο στο Αργος κ τους αργειους, την αρχαια πρωτευουσα των Αχαιων
    τα αγαλματα να σπερνουν τις ιδεες της αρετης κ αριστειας των ολογυρα στη φυση κ στους θνητους

  6. Ευάγγελος Αλεξανδρής

    “Αιδώς Αργείοι”: μια καλή ιδέα για ένα Μνημείο στο Άργος!

    Στην αρχαία ελληνική μυθολογία (ΝΑ ΜΗ ΣΥΓΧΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ) εννοούσαν την αιδώ ως προσωποποιημένη θεότητα, δίνοντας ανθρώπινο πρόσωπο στο αντίστοιχο συναίσθημα, όπως διδακτικά κάνει πάντα η μυθολογία, να εκπαιδεύει απλά και κατανοητά με γλώσσα νηπίου, με παραβολές, τις ανθρώπινες συμπεριφορές.

    Η Αιδώς λοιπόν είναι η προσωποποίηση της συστολής και της ντροπής, του χρήσιμου φρένου αυτοελέγχου του ατόμου ώστε να μην εκτρέπεται του μέτρου της ανθρώπινης συμπεριφοράς, να μην παραφέρεται, να μην παραληρεί και εκτίθεται με την παραφροσύνη του. Η αιδώς ήταν για τους αρχαίους Έλληνες μια έννοια σύνθετη, σεβαστή από όλους, της οποίας το σημασιολογικό περιεχόμενο δεν μπορεί να αποδοθεί στα νέα ελληνικά με μια απλή λέξη, γιατί είναι πολλές έννοιες μαζί όπως η ηθικότητα, η συστολή, η ηθική συνείδηση, ο σεβασμός στους άγραφους νόμους, το φιλότιμο, ο αυτοσεβασμός, ο απολογισμός στο κοινωνικό σύνολο της ατομικής συμπεριφοράς…

    Θέλει να εκφράζει το συναίσθημα της ντροπής την οποία πρέπει, οφείλει να νιώθει ο άνθρωπος για κάθε πράξη του που αντιβαίνει στον καθιερωμένο ηθικό κώδικα του κοινωνικού του περιβάλλοντος και στο οποίο απολογείται. Αυτή η ντροπή πλησιάζει περισσότερο προς την έννοια του σεβασμού και της σεμνότητας και δεν έχει σχέση με τις ενοχές και τις τύψεις, πολύ περισσότερο χριστιανικού και μονοθεϊστικού μανιχαϊσμού.

    Η θετική ανταπόκριση στις κρίσεις των άλλων εκφράζεται με τη λέξη “αιδώς”, στην οποία αντιστοιχεί η νεοελληνική ντροπή, ενώ η πράξη που απορρέει από την αιδώ δηλώνεται με το ρήμα αἰδέομαι: «ντρέπομαι, τιμώ κάποιον, τον σέβομαι, ευλαβούμαι, δείχνω θρησκευτικό σεβασμό για θεούς, τάφους, όρκους, νεκρούς για ασθενείς ομάδες πληθυσμού, νεαρές παρθένες, γέροντες, ικέτες» ή κατά μία άλλη ερμηνεία προέρχεται από το ρήμα «αίθω», «καίω», είναι δηλαδή μια εσωτερική φλόγα που κάποτε φανερώνεται και στο πρόσωπο σαν κοκκίνισμα, έντονη κυκλοφορία αίματος λόγω της πίεσης των αιμοφόρων αγγείων για μια ανάρμοστη συμπεριφορά που προκαλεί άγχος, υπερδιέγερση, ταχυκαρδία.

    Η αιδώς έχει αποτρεπτικό, συσταλτικό κατά βάση χαρακτήρα. Ωστόσο, η λειτουργία της αιδούς δεν είναι μόνο αποτρεπτική αλλά και έμμεσα προτρεπτική, υποδεικνύοντας την εκτέλεση μιας εναλλακτικής πράξης που είναι κοινωνικά αποδεκτή στη θέση μιας καταδικαστέας αναίσχυντης, η αλλαγή μιας επιθετικής επικίνδυνης εχθρικής ορμής σε φιλική προσέγγιση συνεργασίας.

    Η Αιδώς σχετίζεται άμεσα με τη Δίκη. Για τον Αριστοτέλη η αιδώς δεν ανήκει στις αρετές, αλλά στα πάθη. Η Αρετή κατ’ αυτόν, είναι ενεργητική ιδιότητα της ψυχής. Η Αιδώς όμως είναι παθητική διάθεση της ψυχής, αξία επαίνου, κατέχει θέση ντροπαλότητας, όταν ο άνθρωπος τρέμει μην παρεξηγηθεί και ο Πλάτωνας στο έργο του αναφέρει δύο σχετικούς με την αιδώ μύθους. Στον Πρωταγόρα αναφέρει ότι ο Ζεύς, όταν θέλησε να προλάβει την εξόντωση του ανθρωπίνου γένους, η οποία επέκειτο να γίνει, έστειλε τον Ερμή να εμφυτεύσει στις ψυχές των ανθρώπων την Αιδώ και τη Δίκη. Στους Νόμους γράφει, πως ο Κρόνος κατά την περίοδο του χρυσού γένους των ανθρώπων έβαλε επόπτες των ανθρώπων τους Δαίμονες, για να εξασφαλίσει την «ειρήνη, αιδώ, ευνομίαν κι αφθονίαν δίκης».

    Η Αιδώς λατρευόταν σ’ ολόκληρο τον ελληνικό κόσμο. Στον Όμηρο και τον Ησίοδο παρουσιάζεται ως θεότητα, ήταν μια από τις Ώρες, μητέρα της ήταν η Θέμις και αδερφές της η Ευνομία, η Δίκη, η Ειρήνη και η Νέμεση. Ήταν μητέρα της Σωφροσύνης, τροφός της Αθηνάς και σύνεδρος του Δία.
    Στην Αθήνα, στην αγορά της Ακρόπολης, υπήρχε βωμός της και έξω από τη Σπάρτη βρισκόταν το άγαλμά της. Κυρίως λατρευόταν στην αρχαιότερη πόλη των Πελασγών, αργότερα Ελλήνων Μυκηναίων και κατοπινά Δωρική πόλη, πριν καταλήξει στη Ρωμαϊκή κυριαρχία δυο χιλιάδων χρόνων περίπου, περιφερειακό ανώνυμο μέρος μιας αχανούς αυτοκρατορίας με πολλούς τοπικούς διαδοχικούς κυρίαρχους και συχνές μετακινήσεις πληθυσμών μέσα στα αυτοκρατορικά όρια των Ρωμιών.

    Είναι λογικότατο λοιπόν, αντί ενός εισαγόμενου από τις στέπες Ηρακλή, Δωριέα θεϊκού συμβόλου της μυικής και ολίγον βλακώδους δύναμης, να στηθεί στο Άργος ένα άγαλμα στην αρχέγονη Αιδώ, μπας και κατευνάσει η Ώρα τους τα πνεύματα και ανοίξει τα μάτια και τις συνειδήσεις των ιθαγενών στη συναισθηματική νοημοσύνη!

  7. Ευάγγελος Αλεξανδρής

    Υπάρχει αμιγώς “ελληνική μυθολογία”;
    Δηλαδή ο Ηρακλής είναι Έλληνας μυθολογικός ήρωας;

    Ο Ηρακλής είναι θεότητα πολλών Ινδοευρωπαϊκών λαών με κοινή ρίζα κάπου στις στέππες του Καυκάσου. Βλέπε θεωρία Κurgan, Υamna κλπ.
    Συναντάμε τον Ηercules και στους Σικελούς και στους πρωτοβιλανοβιάνους, Σαμπίνους, Σαννίτες, Πιτσένους, Λατίνους της Alba… προερχόμενοι από τα Βαλκάνια κατά την εποχή των μεταναστεύσεων και φέρνουν μαζί τους τα ίδια θρησκευτικά σύμβολα που βρίσκουμε και στα ελληνικά αδελφά φύλα.

    <>

    Οπότε η μυθολογία του Ηρακλή δεν είναι αμιγώς “ελληνική μυθολογία” αλλά σύμβολο κοινής θρησκευτικής ρίζας των Ινδοευρωπαϊκών λαών με κοινή προέλευση που η θρησκεία τους χρονολογικά, στην έναρξη νέων τοπικών θρησκειών, υποβαθμίζεται σε μυθολογία.
    Κάπου πρέπει να βάλουμε φρένο στον στείρο κι αυτάρεσκο ελληνοκεντρισμό, να πιπιλάμε αναχρονιστικά κι εθνικιστικά μόνο Στράβωνα και Ηρόδοτο και να αναπτύξουμε επιστημονική σύγχρονηπολύπλευρη ιστορική γνώση με τόσο συσσωρευμένο πλούτο που διαθέτουμε και δεν απολαμβάνουμε!

georgopoulos ebea

vasilopoulos banner

banner Μπικάκης

evaggelinou ebea

karaboulis 350 copy
newsletter banner anagnostis