Μετά το παρατεταμένο lockdown, αλλά και την περιπέτεια με την υπόθεση Δημήτρη Λιγνάδη, το Εθνικό Θέατρο βρίσκεται εν όψει της θερινής περιόδου σε τροχιά δυναμικής επανεκκίνησης.
Στην πρώτη (διά ζώσης) συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, η νέα μεταβατική καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου, Έρι Κύργια παρουσίασε τις καλοκαιρινές παραγωγές, όπως και μέρος του προγράμματος της χειμερινής σεζόν της πρώτης κρατικής σκηνής (Οκτώβριος 2021- Φεβρουάριος 2022) το οποίο είναι ισόποσα μοιρασμένο «για πρώτη φορά» σε γυναίκες και άνδρες σκηνοθέτες.
Παράλληλα, όπως ανακοινώθηκε,το Εθνικό Θέατρο αναλαμβάνει μια σειρά από εκπαιδευτικές και καλλιτεχνικές πρωτοβουλίες με στόχο την ενίσχυση της εφηβικής έκφρασης, με τίτλο «Νέες Φωνές».
«Τρέφω απίστευτο σεβασμό για ό,τι θετικό έχει γίνει στο Εθνικό Θέατρο από όποια καλλιτεχνική διεύθυνση και αν έχει γίνει. Αν εξαιρέσουμε την πρωτοβουλία για την εφηβική σκηνή, δεν έχω το χώρο και το χρόνο να προβώ σε μεγάλες τομές» ανέφερε μεταξύ άλλων η Ερι Κύργια.
Σε ερώτηση σχετικά με το αν θα θέσει η ίδια υποψηφιότητα για τη θέση της καλλιτεχνικής διεύθυνσης όταν δημοσιευτεί η σχετική πρόσκληση ενδιαφέροντος, η ίδια απάντησε: «Η θέση αυτή δεν ήταν ποτέ στις φιλοδοξίες μου και η αλήθεια είναι ότι δεν έχει αλλάξει αυτό. Δεν ταιριάζει στον χαρακτήρα μου, ούτε στον τρόπο που θέλω να ζω. Για όσο καιρό είμαι εδώ θα τα δίνω όλα και δεν θα αφήσω καθόλου εκκρεμότητες με την προοπτική να τις αναλάβει ο επόμενος. Παρ′ όλα αυτά, όταν δημοσιευτεί η πρόσκληση ενδιαφέροντος, κάτι που θα γίνει σύντομα, θα το σκεφτώ».
Το Εθνικό Θέατρο κατεβαίνει στα φετινά Επιδαύρια με τους «Ιππείς» του Αριστοφάνη (25, 26, 27 Ιουνίου), σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου και τις «Φοίνισσες» του Ευριπίδη (30, 31 Ιουλίου &1 Αυγούστου), σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.
«Είναι η πρώτη μου σκηνοθεσία στην Επίδαυρο μετά από την χορογραφία που είχα κάνει το 1995 για το Θέατρο Τέχνης, όταν ήμουν στο πρώτο έτος της Κρατικής Σχολής Χορού. Δουλέψαμε όλοι μαζί με τους συντελεστές για να συνδημιουργήσουμε την παράσταση. Ελπίζω να προσφέρουμε έναν Αριστοφάνη ο οποίος να είναι ουσιαστικός. Η μετάφραση του Σωτήρη Κακίση, με βοήθησε πάρα πολύ στο να διαβάσω το έργο με έναν τρόπο ποιητικό αλλά και ”ελαφρύ”» ανέφερε ο Κωνσταντίνος Ρήγος, ο οποίος συνυπογράφει τα σκηνικά της παράστασης με τη συνεργάτιδά του, Μαίρη Τσαγκάρη.
«Μέσα από το σκηνικό, ήθελα να ”λύσω” το θέμα του Χορού και να φτιάξω ένα δεύτερο κοινό. Η βασική μου ιδέα ήταν ο Χορός να είναι ο αντικατοπτρισμός του κοινού και το κοινό να είναι αντικατοπτρισμός του Χορού».
Για τη δεύτερη καλοκαιρινή παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου, την εμβληματική τραγωδία «Φοίνισσες» του Ευριπίδη, με την οποία ο ποιητής μας παραδίδει μια ανατρεπτική εκδοχή του μύθου των Λαβδακιδών, ο Γιάννης Μόσχος σημείωσε «είναι μεγάλη χαρά που κατεβαίνω για πρώτη φορά στην Επίδαυρο ως σκηνοθέτης και ειδικά με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες που προσφέρει το Εθνικό Θέατρο και με μια επιλογή συνεργατών που για μένα είναι ιδανική. Σε όλους η Επίδαυρος προκαλεί έναν τρόμο και ένα δέος. Όμως μαζί, σου προσφέρει και μία ανοιχτή αγκαλιά.
Οι ”Φοίνισσες” είναι ένα πολύ ενδιαφέρον έργο του Ευριπίδη που παραδόξως παίζεται σπανίως. Δεν φιλοδοξώ να κάνω τον τρομερό πειραματισμό, ούτε κάτι που δεν έχει ξαναγίνει. Φιλοδοξώ να πούμε αποτελεσματικά και ουσιαστικά την ιστορία του Ευριπίδη, αυτό το ”σίριαλ” όπως το έχουν ονομάσει κάποιοι μελετητές, που περιλαμβάνει όλη την ροή των γεγονότων και την διαδοχή της γενιάς των Λαβδακιδών».